reklama

Záchrana ľudského života

CHCELA SKOČIŤ Z MOSTA ... ZÁVORY SA VRÁTILI DOLU A V DIAĽKE BOLO VIDIEŤ ĎALŠÍ VLAK ... JEHO TVÁR BOLA BORDOVÁ, RUKY MU LIETALI ... ZRAZU SA ĽAD PRELOMIL ... PES JU ZVALIL NA ZEM A ZAHRYZOL SA

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V decembri 2018 sa v Bratislave konalo vyhodnotenie Detského činu 2018. Prihlásených bolo množstvo príbehov z celého Slovenska. V každej zo 6 kategórií bolo nominovaných 5 príbehov. Ktorý z nich by ste vybrali vy?

 

Dnes sa pozrieme na kategóriu "Záchrana ľudského života". Nižšie nájdete 5 nominovaných príbehov. Na chvíľku sa môžete vžiť do úlohy porotcov. 

Obrázok blogu

List A - Šimon zachránil život facebookovej kamarátke, s ktorou sa ani raz nevideli - Šimon, náš žiak 6. D triedy, si vyhľadal a pridal medzi svojich priateľov na facebooku kamarát- ku, ktorá pochádza z iného mesta. Začali si spolu písať a vycítil, že má zvláštne sklony. Začalo to „naberať na obrátkach“ a jedného dňa sa s ním rozlúčila, že si ide siahnuť na život. Vypla sa, odmlčala, prestala komunikovať. Chlapec nespanikáril a zachoval duchaprítomnosť, zalarmoval cez fanpage ministerstva vnútra všetky záchranárske zložky a 16-ročná dievčinka bola zachránená v poslednej minúte, pretože chcela skočiť z mosta. Následne bola hospitalizovaná a liečená. Jeho čin zostal utajený do príchodu ministra vnútra, kedy sme sa ako pedagógovia dozvedeli o jeho dobrom skutku. Keď spolužiakom vyrozprával príbeh, ostali v nemom úžase. Šimon bol ocenený ministrom vnútra p. Kaliňákom, ktorý mu prišiel osobne odovzdať pochvalné uznanie do našej triedy v škole počas vyučovania (pamätná medaila Ministerstva vnútra Slovenskej Republiky III. stupňa za záchranu života a ukážku spolupráce s policajným zborom v prípade zistenia informácií v internetovom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

List napísala Mgr. Iveta Makarová – pedagóg, skutok vykonal Šimon Kaiser v šk. roku 2017/2018 žiak 6. triedy, ZŠ Bartolomeja Krpelca, T. Ševčenku 3, Bardejov

List B - Dávid zabránil železničnému nešťastiu - Dňa 19. 6. 2018 som sa s desaťročnou dcérou Jankou vracala autom domov. Blízko nás je železničné priecestie. Videli sme, že musíme čakať , závory boli dolu, svietili červené svetlá, išiel osobný vlak. Čakali sme. Vlak prišiel, ľudia vystúpili a keď vlak odišiel, závory sa zdvihli hore. Nečakala som, čo ešte „povedia“ výstražné svetlá. A vtom, ako som vošla na prvú koľaj... závory sa vrátili dolu. Zostali sme zatvorené a v diaľke bolo vidieť ďalší vlak. Pocítili sme strach a paniku. Začala som trúbiť a ľudia, ktorí predtým vystúpili na opačnej strane, si nás všimli. Niektorí pozerali, niektorí zodvihli závoru na ich strane, no ja roztrasená som vnímala, že musím cúvnuť, nie ísť dopredu, čo keď mi vypne motor, čo keď to nestihnem. Medzitým mi dcérka hovorila , aby sme vystúpili a utiekli. A tu si duchaprítomný David Beneš všimol moje zaváhanie, odvážne pribehol k nám cez koľaje, silou nadvihol závory, ja som cúvla a vlak prešiel. Išlo o sekundy. Keby nebolo Davida, ani pomyslieť nechcem... Že sme sa šťastne dostali domov, za to vďačíme tebe David: ĎAKUJEME. A že David má odvahu, silu, vôľu pomôcť v núdzi, o tom všetkých presvedčil už predtým. Pred pár týždňami zachraňoval a oživoval mladého muža. V nedeľu si rybári okolo brehu neďalekého jazierka čistili miesto na rybolov. Kúpanie im po práci padlo vhod. Po chvíli si David všimol, že mladý muž sa vo vode nepohybuje. Asi desať metrov ho vyťahoval na breh, skoro pri tom sám prišiel o život. Oživoval ho, než prišli záchranári, ktorých privolal kamarát... Záchranári pokračovali v resuscitácii. Žiaľ, neúspešne. Za tento čin mu pani riaditeľka Mgr. Katarína Blechová udelila Pochvalu riaditeľa školy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

List napísala Lenka Hollá – pedagóg, skutok vykonal David Beneš, v šk. roku 2017/2018 žiak 9. triedy, ZŠ a MŠ Závod, Sokolská 81, Závod

Víťaz Detského činu roka 2018 v kategórií Záchrana života - Marco Kopáč, Spojená škola, M. R. Štefánika 1, Vrútky
Víťaz Detského činu roka 2018 v kategórií Záchrana života - Marco Kopáč, Spojená škola, M. R. Štefánika 1, Vrútky  (zdroj: Ema Lančaričová)

 List C - Marco si zachoval chladnú hlavu a zachránil život svojmu starkému - Volám sa Marco a som žiakom 3. B triedy. Mám písať o čine roka, no nebol to len čin, bolo to o záchrane môjho milovaného človeka, môjho starkého. So starkým sme šantili, bicyklovali, varili. Moji rodičia boli v práci a tak ma varoval on, môj starký. Pomáhal som starkému robiť večeru. Spoločne sme sa najedli i dali lieky, ako vždy. Starký je chorý na srdiečko. A ja tiež užívam veľa liekov. Vždy, keď som u neho, spoločne si ich nachystáme a užijeme. No už včera som videl, že je trošku iný. Myslel som si, že je unavený z tepla, tak si ľahol a ja som ho nechal, nech si oddýchne. Moja maminka mi ešte pred spaním volala, či je všetko v poriadku. A ja som jej s úsmevom porozprával zážitky zo dňa a zapriali sme si dobrú noc. Noc bola fajn. No nad ránom som začul strašné chrčanie. Veľmi som sa zľakol, čo sa deje. Bolo asi 4:30 ráno. Hneď som sa pozrel na môjho starkého a videl, že jeho tvár bola bordová až fialová. Strach som mal obrovský, až ma triaslo. No hneď mi prišlo na rozum, čo mi vravela vždy moja maminka pozrieť, či nie je zapadnutý jazyk, tak som to tak spravil. Jazyk som mu nevyberal, aby ma neuhryzol. Mal strašné kŕče, ruky mu lietali a nohami kopal, z úst som videl, ako sa mu valí pena. Rýchlo som utekal do kúpeľne namočiť uterák. Začal som ho utierať a silno kričať, aby sa prebral. Plakal som od strachu, bál som sa. Schytil som telefón a okamžite zavolal svojej mamine. Opísal som jej všetko, čo sa stalo. Bola v šoku. Rozospatá mi ani nevedela povedať adresu starkého. Mamina okamžite zavolala záchranku a bežala hneď za nami. Ja som starkého do jej príchodu a príchodu záchranárov stále ovlažoval a dával pozor či dýcha. Otvoril som vchod i dvere. Keď som ju uvidel, veľmi mi odľahlo. Záchranári prišli hneď po mamine a starkému pichli injekciu. Po čase sa prebral a kŕče prestali. No vzali ho do nemocnice. Bol to epileptický záchvat. Zo sanitky mi povedali, že som bol statočný a podali mi ruku. Vždy, keď budem u starkého sa už budem báť, či sa to nezopakuje. Ale viem, že vždy mu s láskou pomôžem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

List podľa rozprávania Marca napísala Mgr. Eva Holečková – pedagóg, skutok vykonal Marco Kopáč, v šk. roku 2017/2018 žiak 3. triedy, Spojená škola, M. R. Štefánika 1, Vrútky

 

List D - Dvanásťročný Samo zachránil život svojmu spolužiakovi - Zamrznutá vodná plocha Báger vylákala na prechádzku aj nás. Keďže sme si boli istí, že ľadová plocha je dostatočne pevná, rozhodli sme sa, že sa po ľade poprechádzame. Veď čo by sa mohlo stať, keď sa tam ľudia bežne korčuľujú. Ako sme sa prechádzali, zrazu sa ľad podo mnou prelomil. Ani som si to nestihol poriadne uvedomiť a už som bol vo vode. Vyľakal som sa a uvedomil som si, že sa nemôžem nadýchnuť. V tom ma kamarát Samo potiahol, prelomil sa ľad aj pod ním, ale už sme obaja dosiahli na dno a vyšli sme na breh. Mokrý odev na nás začal hneď mrznúť, keď zrazu prišlo auto, v ktorom bol neznámy pán s dcérou. Keď videl v akej sme situácii, hneď nás zobral do auta a odviezol nás domov. Doteraz nevieme, kto to bol, ale patrí mu veľká vďaka. Ďalšie veľké ďakujem patrí Samovi, lebo bez neho by som tu už asi nebol. Okrem toho, že mi svojím činom a duchaprítomnosťou zachránil život a neváhal riskovať ten svoj, vzal ma aj k nemu domov. Ja som doma totiž nemal nikoho. Jeho mamina mi ponúkla Samove čisté a hlavne suché oblečenie. Aj preto budem môjmu kamarátovi Samovi vždy vďačný za to, že ma v takej náročnej situácii nenechal samého a zachoval sa ako pravý kamarát.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

List napísal Štefan Hamara – spolužiak, skutok vykonal Samuel Kuczman, v šk. roku 2017/2018 žiak 6. triedy, ZŠ Malinovského 1160/31, Partizánske

List E - Vlaďa zachránila Lenku pred útokom psa - Piatačka Lenka a deviatačka Vlaďa sa ako obvykle po vyučovaní vracali zo školskej jedálne. Vtedy im do cesty vstúpil pes, ktorý nebol na vôdzke a nemal náhubok. Zo zdanlivo nevinného stretnutia sa v zlomku sekundy stal horor. Pes skočil po slabšej z dvojice – Lenke, zvalil ju na zem a zahryzol sa jej do ramena. Pes nereagoval na výzvy blížiaceho sa majiteľa, ani krik okolostojacich detí. Naša Vlaďa ako jediná nestratila duchaprítomnosť a psa udierala, kým Lenku nepustil. Žiaľ, ani ona neostala bez zranenia. To v tom okamihu vôbec nevnímala. Odviedla Lenku do budovy školy, pomohla jej vyzliecť vetrovku a zverila ju do starostlivosti učiteľom a záchranárom. Tí ju odviezli do nemocnice na ošetrenie. Ukázalo sa, že Lenka má zlomenú vretennú kosť a veľkú traumu. Vlaďa bez slova odišla domov. Až tam jej došlo, čo sa vlastne stalo. Neskôr sa teda s Lenkou opäť stretli – tentoraz na chirurgii. Nebyť jej rýchleho zásahu, mohlo to dopadnúť oveľa, oveľa horšie – rana bola blízko krku. Na otázky spolužiakov, kde v sebe našla odvahu pomôcť Lenke, odvetila:“ Ja som si predstavila, že na Lenkinom mieste mohol byť môj malý brat Robko."

List napísal kolektív učiteľov ZŠ Ivana Branislava Zocha, skutok vykonala Vladimíra Kucháriková, v šk. roku 2017/2018 žiačka 9. triedy, ZŠ Ivana Branislava Zocha, Jilemnického 3, Revúca

 

Ktorý list by ste vybrali? Ktorý skutok vás najviac oslovil? Ide o vážnu vec, o záchranu života. Jediná sekunda môže zmeniť život. Ľudské reakcie v stresových situáciách bývajú rôzne. Niektorí stuhnú od strachu, iní spanikária, či sa rozhodnú radšej utiecť. Kto z nás by nazbieral silu a vyrazil na pomoc, riskujúc pritom vlastný život? Alebo, kto z nás by vytiahol mobil a radšej fotil či točil video? Aj to sa stáva. Ale týchto 5 príbehov nám rozpráva o detskej sile, odvahe a hrdinských činoch. Tak ako akční superhrdinovia z komixov, aj tieto deti dali do hry samých seba. A zaslúžia si o to väčší obdiv, lebo toto nie je film.Toto sa skutočne stalo.

 Eva Melich

Detský čin roka

Detský čin roka

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občianske združenie Detský čin roka vzniklo v roku 2012 ako pokračovanie Agentúry Poppins, ktorá 12 rokov projekt Detský čin roka organizovala a v roku 2012 zanikla. Detský čin motivuje ku konaniu dobrých skutkov a pomáha tak deťom a budúcim dospelým zorientovať sa v hodnotách, dáva im šancu pochopiť cez skutočné príbehy, čo je dobré a čo zlé. Kľúčové témy príbehov sú hodnota ľudského života, zdravie a choroba, pomoc v rodine, priateľom i cudzím ľuďom, integrácia zdravých a postihnutých, ochrana prírody, zodpovednosť, spolupráca, nezištnosť, spolupatričnosť... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu