reklama

Povysávané v obývačke aj v duši

Chcem mať so svojimy synmi dobrý vzťah založený na dôvere, pravidlách a láske. Keď budú dospelí, verím, že mi zavolajú nie len v nedeľu a nie len z povinnosti. Verím, že si budeme hovoriť všetko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

“To tak nebude fungovať, môžeš snívať… v puberte sú všetci chlapci rovnakí,” uzemňuje ma môj Janko. Ja sa však predstavy o dôvernom vzťahu s mojimi teraz ešte malkáčmi nemienim vzdať. 

Snažím sa im neklamať, zbytočne nemoralizovať a nestrašiť z pozície “moci dospeláckej.” Nebojím sa pred nimi priznať chybu a ospravedlniť sa, byť smutná, nervózna či nahnevaná. Len musia poznať moje dôvody. Pravé dôvody. Žiadne vymyslené báchorky, z ktorých im na chvíľu spadne sánka a v momente poslúchnu. 

Nie, hračky nebudeme večer upratovať preto, že inak do rána zmiznú, ani preto, že sa to tak má. Ja chcem aby boli upratané, lebo, keď v noci pôjdu na záchod, nepotknú sa o ne. Keď nebudú poslúchať nedám ich kožkárovi, veď čo by som bez nich robila? Vyriešime to inak. Počkáme kým plač prejde a pátrame po dôvodoch. Chce to trpezlivosť a empatiu. Áno, nejde to vždy, nie každý deň mám na to náladu. Deti o tom však musia vedieť. “Šimonko prepáč, dnes sa nestíham s vami hrať, musím rýchlo niečo uvariť, nakúpiť a mne sa tak nechce. Vonku navyše prší …. Pomohlo by mi keby ste sa s Matúškom chvíľu pohrali sami.”

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie sme zvyknutí hovoriť o svojich pocitoch ani v rodine a už tobôž nie v práci. Otvorenej a nekonfliktnej komunikácii sa bránime. Robí nás zraniteľnejším. Som však presvedčená, že nám môže pomôcť ku kvalitnejším medziľudzkým vzťahom.

Nezisková organizácia Detský čin roka, aj na základe detských príbehov, pripravila pre základné školy desať modelových hodín etickej výchovy. Mňa zaujala téma “Prečo doma pomáhame.” Urobila som si takú mini etiku u nás v kuchyni pri káve. Snažila som sa odpovedať si napríklad na otázky ako sa láska a starostlivosť prejavuje v rodine? Ako sa moja rodina stará o mňa a ako sa zasa ja starám o ňu? V čom všetkom si pomáhame? V akých situáciách je moja pomoc potrebná? Pomáham doma pravidelne? Ako?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skúšala som si rozpomenúť, ako to bolo v našej rodine, keď som bola malá ja a zamyslieť sa nad tým, ako chcem aby to fungovalo v tej mojej. Pod starostlivosťou pritom nerozumiem len servis okolo domácnosti, ale predovšetkým okolo duše každého z členov. 

Nebudem prezrádzať všetko, veď napokom skúste si podobnú reflexiu vo vlastnej kuchyni… čo však prezradiť chcem je, že moji rodičia vždy do veľkej miery akceptovali naše názory. Vždy sa zaujímali nielen o školu, ale aj koníčky a kamarátov. Normálne, prirodzene, nevyšetrovali. Nevravím, že sme sa nikdy nepohádali alebo neboli na seba naštvaní, no snažili sme sa vzájomne pochopiť. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priznávam, niektoré veci by som z odstupom času urobila inak, prípadne by som chcela, aby urobili inak moji rodičia. To je už ale minulosť. 

Dnes si môj brat zavolá s našimi aspoň tri krát do týžďňa a určite nie len “informačne”. Koľko krát volám s mamou ja, to ani neviem, no som na materskej, to sa neráta … :-) …Som však presvedčená, že nádej u mojich chalanov mám. Vďaka úprimnosti, empatii a bezpodmienečnej láske. 

Martina Karmanová 

Detský čin roka

Detský čin roka

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občianske združenie Detský čin roka vzniklo v roku 2012 ako pokračovanie Agentúry Poppins, ktorá 12 rokov projekt Detský čin roka organizovala a v roku 2012 zanikla. Detský čin motivuje ku konaniu dobrých skutkov a pomáha tak deťom a budúcim dospelým zorientovať sa v hodnotách, dáva im šancu pochopiť cez skutočné príbehy, čo je dobré a čo zlé. Kľúčové témy príbehov sú hodnota ľudského života, zdravie a choroba, pomoc v rodine, priateľom i cudzím ľuďom, integrácia zdravých a postihnutých, ochrana prírody, zodpovednosť, spolupráca, nezištnosť, spolupatričnosť... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu