reklama

Prosím, skúsme to bez smetí na chodníkoch

Prepáčte mi, ja tomu naozaj nerozumiem. Dvíha mi to tlak do nebies. Nepotrebujem ani pravé talianske ristreto a hneď som vo švugnu. Obaly z keksíkov, plastové fľašky, letáky, hocičo od hocikoho na chodníku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu
(zdroj: Martina Karmanová)

Nerozumiem ako niekto bezhľadne zahodí smeti na zem. “Smeti patria do koša, nehádžu sa na zem, všetko sa vždy odnáša sem a sem a sem …,” vyspevuje si môj trojročný syn pri pohľade na neporiadok na chodníku. Čo mu mám na to povedať, som bezradná. Doma vidí ako dávame tie smeti naozaj “sem a sem a sem” - papier, plast, komunálny odpad a vonku ako by pravidlá pre mnohých neplatili. Nerozumie tomu, chce ich všetky zbierať a odniesť tam, kam patria. No to by sme nikam neprišli načas. Dokonca som presvedčená, že kým by sme to vyzbierali, neprišli by sme nikam. Áno, takto tu medzi sebou v hlavnom meste žijeme. S bordelom na chodníku, okolo ktorého prejdeme s mobilom na uchu, kariérnym egoistickým nevšímavým krokom. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nerozumiem, ako sa pneumatiky, staré motorky, nepotrebné wc misy či iné “haraburdy” ocitnú pri potoku za dedinou. Ako niekto jednoducho odsťahuje svoj neporiadok do obývačky prírody. 

„Na jar tohto roku som začal so spolužiakmi a pani učiteľkou robiť rozbor vody v miestnej rieke Ida. Prečo? Monitorovať čistotu vody v rieke sme sa rozhodli preto, lebo počas našich výletov sme videli menšie i väčšie „čierne“ skládky rôzneho druhu odpadu, “ píše šiestak Marcel z obce Malá Ida pri Košiciach. 

Spolu zo spolužiakmi urobili rozbor vody, zisťovali jej čistotu, učili sa o mikroorganizmoch, ktoré v nej žijú, a takisto aj o rastlinách, ktoré rastú popri rieke. Skládky spoločnými silami odstránili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nerozumiem tomu, prepáčte, naozaj nie. Chce sa mi kričať z toho “aha” efektu. Deti to vedia, prirodzene to cítia. Nechcú žiť s odpadom, nechcú sa na to pozerať. Chcú s tým niečo robiť a my dospelí im to úspešne kazíme. Hádžeme im smeti pod nohy a oni sa čudujú. Ako je to vôbec možné, veď v knižkách, v pesničkách, v každej detskej relácii sa spomína, že smeti patria do koša! Dospelí to už nevedia? 

Pomôžte mi - ako mám môjmu Šimonovi vysvetliť, že to tak naozaj je? Viete čo, radšej nič nehovorte. Separujte svoj vlastný odpad a snažte sa ho produkovať o trochu menej ako ste zvyknutí. Veď ako malých to rodičia a učitelia učili aj nás. Ja začínam tiež. Starká mi už zo starých záclon šije vrecúška na potraviny. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Martina Karmanová 

Detský čin roka

Detský čin roka

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občianske združenie Detský čin roka vzniklo v roku 2012 ako pokračovanie Agentúry Poppins, ktorá 12 rokov projekt Detský čin roka organizovala a v roku 2012 zanikla. Detský čin motivuje ku konaniu dobrých skutkov a pomáha tak deťom a budúcim dospelým zorientovať sa v hodnotách, dáva im šancu pochopiť cez skutočné príbehy, čo je dobré a čo zlé. Kľúčové témy príbehov sú hodnota ľudského života, zdravie a choroba, pomoc v rodine, priateľom i cudzím ľuďom, integrácia zdravých a postihnutých, ochrana prírody, zodpovednosť, spolupráca, nezištnosť, spolupatričnosť... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu